APROBAT
prin decizia Consiliului raional Floreşti
nr. 03/06 din 23 iulie 2020
CODUL DE ETICĂ ȘI DEONTOLOGIE A ANGAJAȚILOR DIN CADRUL CONSILIULUI RAIONAL FLOREȘTI
I. DISPOZIŢII GENERALE
Obiectul, scopul şi domeniul de aplicare
1. Codul de etică şi deontologie a angajaţilor din cadrul Consiliului raional Floreşti (denumit în continuare Cod), reglementează normele obligatorii de etică profesională şi disciplină de serviciu în cadrul Consiliului raional Floreşti, formulează principii fundamentale şi defineşte obiectivele care trebuie respectate de către toţi angajații din cadrul instituţiei în vederea prevenirii şi eliminării corupţiei din administraţia publică și creşterii încrederii în instituţiile statului şi a prestigiului acestora în rîndul cetăţenilor.
2. Codul se aplică atît funcţionarilor publici, cât şi personalului contractual din cadrul Consiliului raional Floreşti .
3. Obligaţiile angajaților înscrise în prezentul Cod vizează aspectele legate de pregătirea profesională, aptitudinile în domeniul comunicării şi normele etice care trebuie să guverneze activitatea în domeniul administraţiei publice.
4. Angajații din cadrul Consiliului raional Floreşti acţionează conform Constituţiei Republicii Moldova, Legii, nr. 436 din 28 decembrie 2006, privind administrația publică locală, Legii, nr. 158 din 04 iulie 2008, cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, Codului muncii al Republicii Moldova şi a celorlaltor acte legale, care reglementează domeniul de activitate a Consiliului raional Floreşti.
5. Codul prevede asigurarea prestării unor servicii de calitate, bazate pe etică şi integritate organizaţională, conştientizarea de către angajați a responsabilităţii în procesul îndeplinirii atribuţiilor şi a necesităţii de a respecta disciplina de serviciu.
6. Codul însuşit de angajații din cadrul Consiliului raional Floreşti, va fi făcut cunoscut publicului prin publicarea pe site-ul oficial.
II. TERMENI
7. În cadrul prezentului cod, următorii termeni se definesc astfel:
a) funcţie – ansamblul atribuţiilor şi responsabilităţilor stabilite de instituţia publică, în temeiul legii, în fişa postului;
b) funcţie publică – ansamblul atribuţiilor şi responsabilităţilor stabilite de instituţia publică, în temeiul legii, în scopul realizării competenţelor sale;
c) funcţionar public – persoană numită într-o funcţie publică în condiţiile Codului muncii al Republicii Moldova şi ale Legii, nr. 158 din 04 iulie 2008, cu privire la funcția publică şi statutul funcționarului public;
d) personal contractual – persoană numită într-o funcţie în instituţiile publice în condiţiile Codului muncii al Republicii Moldova;
e) interes public – acel interes care implică garantarea şi respectarea de către instituţiile şi autorităţile publice a drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime ale cetăţenilor, recunoscute de Constituţie, legislaţia internă şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, cu respectarea principiilor eficienţei, eficacităţii şi economicităţii cheltuirii resurselor;
f) interes personal – orice avantaj material sau de altă natură, urmărit ori obţinut, în mod direct sau indirect, pentru sine ori pentru alţii, de către funcţionarii publici sau de către personalul contractual, prin folosirea reputaţiei, influenţei, facilităţilor, relaţiilor, informaţiilor la care au acces, ca urmare a exercitării funcţiei publice sau a atribuţiilor funcţiei;
g) conflict de interese – acea situaţie sau împrejurare în care interesul personal, direct ori indirect, al funcţionarului public sau al angajatului contractual contravine interesului public, astfel încît afectează sau ar putea afecta independenţa şi imparţialitatea sa în luarea deciziilor ori îndeplinirea la timp şi cu obiectivitate a îndatoririlor care îi revin în exercitarea funcţiei deţinute;
h) informaţie de interes public – orice informaţie care priveşte activităţile sau care rezultă din activităţile unei instituţii publice, indiferent de suportul ei;
i) informaţie cu privire la date personale – orice informaţie privind o persoană identificată sau identificabilă.
III. PRINCIPIILE DE CONDUITĂ A ANGAJAȚILOR
Principiile de conduită
8. Principiile care guvernează conduita profesională a angajaților sunt următoarele: legalitatea, imparţialitatea, independenţa, profesionalismul şi loialitatea.
Legalitatea
9. În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, angajatul este obligat să respecte Constituţia Republicii Moldova, legislaţia în vigoare şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
10. Angajatul care consideră că i se cere sau că este forţat să acţioneze ilegal sau în contradicţie cu normele de conduită va comunica acest fapt conducătorilor săi.
Imparţialitatea
11. Angajatul este obligat să ia decizii şi să întreprindă acţiuni în mod imparţial, nediscriminatoriu şi echitabil, fără a acorda prioritate unor persoane sau grupuri în funcţie de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere sau origine socială.
12. Angajatul trebuie să aibă un comportament bazat pe respect, exigenţă, corectitudine şi amabilitate în relaţiile sale cu publicul, precum şi în relaţiile cu conducătorii, colegii şi subordonaţii.
13. Angajatul nu trebuie să determine persoanele fizice sau juridice, inclusiv alţi angajați, să adopte comportamente ilegale, folosindu-se de poziţia sa oficială.
Independenţa
14. Apartenenţa politică a angajatului nu trebuie să influenţeze comportamentul şi deciziile acestuia, precum şi politicile, deciziile şi acţiunile autorităţii publice.
15. În exercitarea funcţiei, angajatului îi este interzis:
a) să participe la colectarea de fonduri pentru activitatea partidelor politice şi a altor organizaţii social-politice;
b) să folosească resursele administrative pentru susţinerea concurenţilor electorali;
c) să afizeze, în incinta autorităţilor publice însemne sau obiecte inscripţionate cu sigla sau denumirea partidelor politice ori a candidaţilor acestora;
d) să facă propagandă în favoarea oricărui partid;
e) să creeze sau să contribuie la crearea unor subdiviziuni ale partidelor politice în cadrul autorităţii publice.
16. Participarea angajatului la viaţa politică se va face numai în afara orelor de program şi doar în numele propriu al angajatului, nu în numele instituţiei.
17. Consiliul raional Floreşti nu acceptă manifestări sau iniţiative care au un scop exclusiv sau preponderent politic, se abţine de la orice presiune directă sau indirectă faţă de exponenţii mediului politic şi nu oferă contribuţii băneşti partidelor politice, organizaţiilor sindicale sau asociaţiilor cu care poate intra în conflict de interese.
18. Nu se va exercita niciun fel de presiune directă sau indirectă asupra angajatului pentru a sprijini o formaţiune politică sau o candidatură politică individuală ori pentru a contribui cu fonduri băneşti, în scopuri politice.
Profesionalismul
19. Angajatul are obligaţia să-şi îndeplinească atribuţiile de serviciu cu responsabilitate, competenţă, eficienţă, promptitudine şi corectitudine.
20. Angajatul este responsabil pentru îndeplinirea atribuţiilor sale de serviciu faţă de conducătorul său nemijlocit, faţă de conducătorul ierarhic superior şi faţă de autoritatea publică.
21. Angajatul este obligat să participe la activități de perfecționare şi dezvoltare profesională continuă, atât în interiorul autorității cât şi prin instituții specializate.
Loialitatea
22. Angajatul este obligat:
a) să servească cu bună-credinţă și să apere în mod loial prestigiul Consiliului raional Floreşti, precum şi interesele legitime ale cetăţenilor;
b) să se abțină de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale Consiliului raional Floreşti ;
c) să nu dezvăluie informații care nu au caracter public, în alte condiții decît cele prevăzute de lege
IV. OBIECTIVE
23. Obiectivele prezentului Cod urmăresc să asigure creşterea calităţii serviciului public, o bună administrare în realizarea interesului public, precum şi să contribuie la eliminarea birocraţiei şi a faptelor de corupţie din administraţia publică, prin:
a) reglementarea normelor de etică profesională necesare realizării unor raporturi sociale şi profesionale corespunzătoare creării şi menţinerii la nivel înalt a prestigiului Consiliului raional Floreşti , funcţiei publice şi al funcţionarilor publici;
b) informarea publicului cu privire la etica profesională la care este îndreptăţit să se aştepte din partea angajaților;
c) crearea unui climat de încredere şi respect reciproc între cetăţeni şi angajați, pe de o parte, şi între cetăţeni şi autorităţile administraţiei publice, pe de altă parte.
V. NORME GENERALE DE CONDUITĂ PROFESIONALĂ A FUNCŢIONARULUI PUBLIC
Accesul la informaţie
24. Funcţionarul public, potrivit atribuţiilor ce îi revin şi conform legislaţiei privind accesul la informaţie, este obligat:
a) să asigure informarea activă, corectă şi la timp a cetăţenilor asupra chestiunilor de interes public;
b) să asigure accesul liber la informaţie respectînd cerințele prevederilor Legii, nr.133 din 8 iulie 2011, privind protecția datelor cu caracter personal;
c) să respecte termenele prevăzute de lege privind furnizarea informaţiei.
25. Funcţionarul public este obligat să respecte limitările accesului la informaţie, în condiţiile legii, în scopul protejării informaţiei confidenţiale, a vieţii private a persoanelor şi a securităţii naţionale, precum şi să asigure protecţia informaţiilor deţinute faţă de accesul, modificarea sau distrugerea lor nesancţionată.
26. Comunicarea cu mijloacele de informare în masă în numele Consiliului raional Floreşti este realizată numai de către funcţionarul public abilitat cu acest drept.
Utilizarea resurselor publice
27. Funcţionarul public este obligat să asigure ocrotirea proprietăţii publice şi să evite producerea oricărui prejudiciu.
28. Funcţionarul public este obligat să folosească timpul de lucru, precum şi bunurile ce aparțin Consiliului raional Floreşti, numai pentru desfăşurarea activităţilor aferente funcţiei publice deţinute.
29. Funcţionarul public trebuie să propună şi să asigure, potrivit atribuţiilor ce îi revin, folosirea eficientă şi conform destinaţiei a banilor publici, în conformitate cu prevederile legale.
30. Funcţionarului public care desfăşoară activităţi publicistice în interes personal sau activităţi didactice le este interzis să folosească timpul de lucru ori logistica instituţiei publice pentru realizarea acestora.
Conduita în cadrul relaţiilor internaţionale
31. Funcţionarul public care reprezintă autoritatea publică în cadrul unor organizaţii internaţionale, instituţii de învățămînt, conferinţe, seminare şi alte activităţi cu caracter internaţional au obligaţia să promoveze o imagine favorabilă ţării şi Consiliului raional Floreşti
32. În deplasările externe, funcţionarul public este obligat să aibă o conduită corespunzătoare regulilor de protocol şi să respecte legile ţării gazdă.
33. În relaţiile cu reprezentanţii altor state, funcţionarului public îi este interzis să exprime opinii personale privind aspectele naţionale sau disputele internaţionale.
Cadourile
34. Funcționarului public îi este interzis să solicite sau să accepte cadouri, servicii, favoruri, invitaţii sau orice alt avantaj, destinate lui personal, familiei, părinţilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut relaţii de afaceri sau de natură politică, care îi pot influenţa corectitudinea şi imparţialitatea în exercitarea funcţiei publice deţinute sau pot constitui o recompensă în raport cu această funcţie.
35. Funcționarul public poate accepta, conform normelor de politețe şi ospitalitate unanim recunoscute, semne de atenție şi suvenire simbolice a căror valoare nu depăşeşte suma maximă de 1000 lei în decursul unui an calendaristic, conform normelor stabilite de Guvern. Dacă funcționarului public i se propune un cadou, serviciu, favor, invitaţie sau orice alt avantaj necuvenite prevăzut în pct. 34, el trebuie să anunțe imediat conducătorul său ierarhic superior despre acest fapt şi să ia măsurile necesare pentru a-şi asigura protecția, printre care:
a) să refuze cadoul, serviciul, favorul, invitaţia sau orice alt avantaj necuvenit;
b) să raporteze imediat această tentativă autorităţilor competente;
c) să îşi desfăşoare activitatea corespunzător, în special cea pentru care i s-a oferit cadoul, serviciul, favorul, invitaţia sau orice alt avantaj necuvenit.
36. Interdicţia specificată în pct. 34 nu se aplică în privinţa cadourilor primite cu prilejul anumitor acţiuni de protocol şi a căror valoare nu depăşeşte limitele stabilite de Guvern.
37. Modul de declarare, evaluare, evidenţă, păstrare, utilizare şi răscumpărare a cadourilor este ținut în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 134 din 22 februarie 2013.
38. Cadourile a căror valoare depăşeşte limitele stabilite se transmit în gestiunea organizaţiei publice sau instituției publice subordonate respective şi se înscriu într-un registru special, ţinut de funcționarul desemnat. Informația din registrul special menționat este publică.
39. În cazul în care funcționarul public achită diferența de valoare a bunului primit în calitate de cadou în condițiile pct. 36, el poate păstra bunul respectiv, efectuîndu-se menţiunea corespunzătoare în registrul special, contra semnătură.
Influenţe necorespunzătoare
40. În exercitarea atribuţiilor de serviciu, funcţionarul public este obligat:
a) să nu admită influenţe necorespunzătoare, în sensul Legii nr. 325 din 23 decembrie 2013, privind evaluarea integrităţii instituţionale;
b) să desfăşoare în mod legal activitatea pentru care a intervenit influenţa necorespunzătoare;
c) să facă neîntîrziat un denunţ în formă scrisă despre exercitarea influenţei necorespunzătoare conducătorului autorităţii publice sau, după caz, instituţiei care evaluează integritatea instituțională, potrivit Legii nr. 325 din 23 decembrie 2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale, în condiţiile stabilite de Guvern.
Conflictul de interese
41. Funcţionarul public este obligat:
a) să evite orice conflict de interese;
b) să informeze şeful ierarhic imediat, dar nu mai tîrziu de 3 zile de la data constatării, despre conflictul de interese real în care se află;
c) să nu emită acte administrative, să nu încheie acte juridice, să nu ia sau să nu participe la luarea unor decizii în exercitarea funcției publice pînă la soluționarea conflictului de interese real.
42. Datoria, loialitatea şi sarcinile de serviciu ale funcționarilor publici nu trebuie compromise în niciun fel de interese personale.
43. În cazul în care un funcționar public este implicat într-un conflict de interese, președintele raionului Floreşti trebuie să analizeze şi să soluţioneze situaţia împreună cu Serviciul juridic.
44. Aprobarea sau dezaprobarea situaţiei analizate se va face pe baza unui document scris şi înregistrat, care va fi păstrat la Serviciul resurse umane.
45. În acest caz, preşedintele raionului Floreşti, la propunerea şefului ierarhic căruia îi este subordonat direct funcţionarul public în cauză, va desemna un alt funcţionar public, care are aceeaşi pregătire şi nivel de experienţă.
46. Orice conflict de interese declarat de către un candidat la funcţia publică trebuie să fie aplanat pînă la numirea sa în funcţie.
47. Procedura privind declararea şi soluţionarea conflictelor de interese este reglementată de Legea nr. 133 din 17 iunie 2016, privind declararea averii şi intereselor personale.
Măsurile de protecţie
48. Funcţionarul public care informează cu bună-credinţă despre comiterea actelor de corupţie şi a celor conexe corupţiei, a faptelor de comportament corupţional beneficiază de următoarele măsuri de protecţie, aplicate separat sau cumulativ, după cum urmează:
a) prezumţia de bună-credinţă pînă la proba contrarie;
b) confidenţialitatea datelor cu caracter personal;
c) transferul în condiţiile Legii nr. 158-XVI din 4 iulie 2008, cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
49. Pentru informarea cu bună-credinţă despre comiterea actelor de corupţie şi a celor conexe corupţiei, a faptelor de comportament corupţional, funcţionarul public nu poate fi sancţionat disciplinar.
50. Pentru neaplicarea măsurii de protecţie prevăzute la lit. c) pct. 48 precum şi pentru nerespectarea prevederii pct. 49, este responsabil conducătorul ierarhic superior, subdiviziunea specializată, conducătorul autorităţii sau al instituţiei publice şi conducătorul autorităţii abilitate cu controlul veridicităţii informaţiilor din declaraţiile de interese personale.
Libertatea opiniilor în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu
51. Funcționarul public are obligația de a respecta demnitatea funcției publice deținute, corelînd libertatea dialogului cu promovarea intereselor Consiliului raional Floreşti, de a respecta libertatea opiniilor şi de a nu se lăsa influențat de considerente personale sau de popularitate.
52. Funcţionarul public are obligaţia de a nu aduce atingere onoarei, reputaţiei şi demnităţii persoanelor din cadrul Consiliului raional Floreşti, precum şi ale persoanelor cu care intră în legătură în exercitarea funcţiei.
53. În exprimarea opiniilor, funcționarul public trebuie să aibă o atitudine conciliantă şi să evite generarea conflictelor datorate schimbului de păreri.
Obligaţiile funcţionarului public cu funcţie de conducere
54. Funcţionarul public cu funcţie de conducere are obligaţia să promoveze normele de conduită şi să asigure respectarea acestora de către funcţionarii publici din subordine.
55. În exercitarea atribuţiilor specifice funcţiilor publice de conducere, funcţionarul public are obligaţia:
a) să asigure egalitatea de şanse şi tratament cu privire la dezvoltarea carierei în funcţia publică pentru funcţionarii publici din subordine;
b) să examineze şi să aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competenţei profesionale pentru personalul din subordine, atunci cînd propun ori aprobă avansări, promovări, transferuri, numiri sau eliberări din funcţii ori acordarea de stimulente materiale sau morale, excluzînd orice formă de favoritism ori discriminare;
c) să respecte prevederile art. 7 alin. (2) din Legea nr. 325 din 23 decembrie 2013, privind evaluarea integrităţii instituţionale;
d) să evite criteriile discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte criterii neconforme cu normele de conduită prevăzute de Cod în accesul sau promovarea în funcţia publică;
e) să întreprindă acţiunile necesare pentru prevenirea corupţiei în rîndul funcţionarilor publici din subordine, precum şi să poarte răspundere pentru eşecurile survenite ca urmare a îndeplinirii necorespunzătoare a acţiunilor în cauză.
f) să asigure aplicarea măsurilor de protecţie stabilite de lege pentru funcţionarul public care informează cu bună-credinţă despre comiterea actelor de corupţie şi a celor conexe corupţiei, a faptelor de comportament corupţional, despre nerespectarea regulilor privind declararea veniturilor şi a proprietăţii şi despre încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese.
VI. NORME GENERALE DE ETICĂ ȘI DEONTOLOGIE A PERSONALULUI CONTRACTUAL
Asigurarea unui serviciu public de calitate
56. Personalul contractual are obligaţia de a asigura un serviciu public de calitate în beneficiul cetăţenilor, prin participarea activă la luarea deciziilor şi la transpunerea lor în practică, în scopul realizării competenţelor autorităţilor şi ale instituţiilor publice, în limitele atribuţiilor stabilite prin fişa postului.
57. În exercitarea funcţiei personalul contractual are obligaţia de a avea un comportament profesionist, precum şi de a asigura, în condiţiile legii, transparenţa administrativă, pentru a cîștiga şi a menţine încrederea publicului în integritatea, imparţialitatea şi eficacitatea autorităţilor şi instituţiilor publice.
Libertatea opiniilor
58. În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu personalul contractual are obligaţia de a respecta demnitatea funcţiei deţinute, corelînd libertatea dialogului cu promovarea intereselor Consiliului raional Floreşti .
59. În activitatea sa, personalul contractual are obligaţia de a respecta libertatea opiniilor şi de a nu se lăsa influenţaţi de considerente personale.
60. În exprimarea opiniilor, personalul contractual trebuie să aibă o atitudine conciliantă şi să evite generarea conflictelor datorate schimbului de păreri.
Folosirea imaginii proprii
61. În considerarea funcţiei pe care o deţine, personalul contractual are obligaţia de a nu permite utilizarea numelui sau a imaginii proprii în acţiuni publicitare pentru promovarea unei activităţi comerciale, precum şi în scopuri electorale.
Cadrul relaţiilor în exercitarea atribuţiilor funcţiei
62. În relaţiile cu personalul contractual şi funcţionarii publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea, precum şi cu persoanele fizice sau juridice, angajaţii contractuali sunt obligaţi să aibă un comportament bazat pe respect, bună-credinţă, corectitudine şi amabilitate.
63. Personalul contractual are obligaţia de a nu aduce atingere onoarei, reputaţiei şi demnităţii persoanelor din cadrul Consiliului raional Floreşti, precum şi ale persoanelor cu care intră în legătură în exercitarea funcţiei, prin:
a) întrebuinţarea unor expresii jignitoare;
b) dezvăluirea aspectelor vieţii private;
c) formularea unor sesizări sau plîngeri calomnioase.
64. Personalul contractual trebuie să adopte o atitudine imparţială şi justificată pentru rezolvarea clară şi eficientă a problemelor cetăţenilor. Personalul contractual are obligaţia să respecte principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţii publice, prin:
a) promovarea unor soluţii coerente, conform principiului tratamentului nediferenţiat, raportate la aceeaşi categorie de situaţii de fapt;
b) eliminarea oricărei forme de discriminare bazate pe aspecte privind naţionalitatea, convingerile religioase şi politice, starea materială, sănătatea, vârsta, sexul sau alte aspecte.
Conduita în cadrul relaţiilor internaţionale
65. Personalul contractual care reprezintă autoritatea sau instituţia publică în cadrul unor organizaţii internaţionale, instituţii de învățământ, conferinţe, seminare şi alte activităţi cu caracter internaţional are obligaţia să promoveze o imagine favorabilă ţării şi Consiliului raional Floreşti.
66. În relaţiile cu reprezentanţii altor state, angajaţii contractuali au obligaţia de a nu exprima opinii personale privind aspecte naţionale sau dispute internaţionale.
67. În deplasările în afara ţării, personalul contractual este obligat să aibă o conduită corespunzătoare regulilor de protocol şi să respecte legile şi obiceiurile ţării gazdă. Interdicţia privind acceptarea cadourilor, serviciilor şi avantajelor
68. Personalul contractual nu trebuie să solicite ori să accepte cadouri, servicii, favoruri, invitaţii sau orice alt avantaj, care le sunt destinate personal, familiei, părinţilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut relaţii de afaceri sau de natură politică, care le pot influenţa imparţialitatea în exercitarea funcţiilor publice deţinute ori pot constitui o recompensă în raport cu aceste funcţii.
Folosirea abuzivă a atribuţiilor funcţiei deţinute
69. Personalul contractual are obligaţia de a nu folosi atribuţiile funcţiei deţinute în alte scopuri decât cele prevăzute de lege.
70. Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de evaluare sau de participare la anchete ori acţiuni de control, personalul contractual nu poate urmări obţinerea de foloase sau avantaje în interes personal ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane.
71. Angajaţii contractuali au obligaţia de a nu interveni sau influenţa vreo anchetă de orice natură, din cadrul instituţiei sau din afara acesteia, în considerarea funcţiei pe care o deţin.
72. Angajaţii contractuali au obligaţia de a nu impune altor angajaţi contractuali sau funcţionari publici să se înscrie în organizaţii sau asociaţii, indiferent de natura acestora, ori de a nu le sugera acest lucru, promiţându-le acordarea unor avantaje materiale sau profesionale.
Utilizarea resurselor publice
73. Personalul contractual este obligat să asigure ocrotirea proprietăţii publice.
74. Personalul contractual are obligaţia să folosească timpul de lucru, precum şi bunurile ce aparțin Consiliului raional Floreşti numai pentru desfăşurarea activităţilor aferente funcţiei deţinute.
75. Personalul contractual trebuie să propună şi să asigure, potrivit atribuţiilor care îi revin, folosirea utilă şi eficientă a banilor publici, în conformitate cu prevederile legale.
76. Personalului contractual care desfăşoară activităţi publicistice în interes personal sau activităţi didactice îi este interzis să folosească timpul de lucru ori logistica autorităţii sau a instituţiei publice pentru realizarea acestora.
VII. ȚINUTA VESTIMENTARĂ
77. În cadrul exercitării atribuțiilor de serviciu, angajații din cadrul Consiliului raional Floreşti trebuie să aibă o ținută vestimentară sobră, rațională, elegantă şi curată, care va corespunde normelor etice şi nu va conține elemente care ar putea discredita reputația profesională.
VIII. RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA PREVEDERILOR CODULUI DE CONDUITĂ
78. Nerespectarea prevederilor prezentului Cod atrage răspunderea disciplinară a angajaților, în condiţiile legii.
79. Comisiile de disciplină constituite în cadrul Consiliului raional Floreşti au competenţa de a cerceta încălcarea prevederilor prezentului Cod şi de a propune aplicarea sancţiunilor disciplinare, în condiţiile legii.
80. Angajatul nu poate fi sancţionat sau prejudiciat în niciun fel pentru sesizarea cu bunăcredinţă a comisiei de disciplină competentă, în condiţiile legii, cu privire la cazurile de încălcare a normelor de conduită.
81. Angajatul răspunde potrivit legii în cazurile în care, prin faptele săvîrșite cu încălcarea normelor de conduită profesională, creează prejudicii persoanelor fizice sau juridice.
IX. DISPOZIȚII FINALE
82. Modificarea şi completarea Codului de etică şi deontologie se efectuează prin decizia Consiliului raional Floreşti.
83. Respectarea cerinţelor stabilite de prezentul Cod este obligatorie pentru toți angajații din cadrul Consiliului raional Floreşti.
_______________________________